Sensationeel debiel

15 mei 2009


Hupsakee: ik ga opgewekt de krant halen om uitgebreid te lezen tijdens het ontbijt en ik zit nog niet goed neer of ik ben alweer diep beschaamd om te moeten toegeven dat ik nog altijd voor De Morgen werk.

Dat de achternaam van Tony Mary opeens als ‘Marie’ geschreven wordt, kan ik nog door de vingers zien. Het betreft hier een verstrooidheidsfout die te vermijden was maar niet per se hoeft te getuigen van algehele debiliteit.

 

Non-nieuws opgeblazen tot de grootte van het krantenlogo

Non-nieuws opgeblazen tot de grootte van het krantenlogo

Wel bijzonder achterlijk is de grote titel: ‘KBC: 1,7 MILJARD BEURSWAARDE WEG IN ÉÉN DAG’. In hormonenkoeien van letters, bijna zo groot als het logo van de krant.

 

Het betreft hier non-nieuws. Het KBC-aandeel staat nu, om 12.54 uur, op 13,66 euro. Dat is ongeveer het bedrag, per aandeel natuurlijk, waartegen ik mijn honderd aandelen KBC enkele maanden geleden verkocht heb. Een aantal dagen tevoren had ik ze nog gekocht voor 6 euro en een scheet. Het aandeel is zo volatiel dat de beurswaarde de ene dag met 2 miljard euro vermindert en de andere dag met 2 miljard euro weer omhoog schiet. Daar zit geen nieuws in. En als er nieuws in zit, is het van geen betekenis.

Als het KBC-aandeel over enkele weken weer boven de 20 euro uitsteekt, zal De Morgen dan koppen: ‘BEURSWAARDE KBC MET DRIE MILJARD OMHOOG’? Bahneengij. Dan zullen de aandeelhouders ergens in een hoekje van de krant inhalige smeerlappen genoemd worden, maar, en dat beseft men dan opeens wel, daar zit geen nieuws in.

Als er geen nieuws in zit, waarom staat die kop dan zo groot? Omdat 1,7 miljard euro verliezen in één dag sensationeel veel geld is. Dat er over twee maanden langzaam maar zeker weer 4 miljard euro terug zal keren naar KBC, weet men ook wel, maar daar verkoop je geen kranten mee. Wel met nieuws van een schraalheid dat je niet anders kunt dan een gargantuesk lettertype gebruiken om jezelf ervan te blijven overtuigen dat je de lezer heus niets op de mouw speldt.

De beursbubbel is al doorprikt. Wanneer volgt de bubbel van de krantenkoppen?

Advertenties

3 Reacties to “Sensationeel debiel”

  1. edwin said

    Is dit niet een beetje rancuneus natrappen ? per slot van rekening is dit fenomeen allang voor de ontslagen ingezet. Het kapitalisme heeft trouwens ook al een hele tijd gewonnen aan invloed in alle maatschappelijke geledingen. Als een krantenverkoop spectaculair stijgt omdat het papier een hype wordt op het toilet, spreekt men van een zakelijk succes.

    • Mensbrugghe said

      Beste Edwin,

      Bovenstaande post werd geschreven en gepubliceerd toen ik nog bij De Morgen werkte, zoals je kunt zien aan de datum waarop het bericht werd gepubliceerd. Omdat ik toen nog niet eens ontslagen was, kun je moeilijk spreken van ‘rancuneus natrappen’, wel van woede over de kortzichtigheid van mijn toenmalige chefs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: